Taalkaart Europa

Interessant om te zien welke talen waar in Europa worden gesproken.
Alleen jammer dat men niet heeft ingezien dat we hier niet dezelfde taal spreken als in Nederland. Waarom wel Livoons, Fries, Cornish, Kasjoebisch, … maar niet Vlaams? Volstaan zes miljoen sprekers misschien niet?

taalkaart Europa
klik op de kaart voor een grotere versie

17 reacties op “Taalkaart Europa

    • ik kan anders behoorlijk goed lezen wat je schrijft. en ik wil wedden dat ik je evengoed zou kunnen verstaan. dialect heb je overal.

      • Ik “schrijf” dan ook Nederlands, want een Vlaamse schrijftaal heeft zich vooralsnog nog niet mogen/kunnen ontwikkelen.
        Of je me ook zou begrijpen mocht ik Vlaamse “spreken” (geen dialect maar standaard-Vlaams), dat ligt mogelijk anders.
        Maar zelfs als je me toch zou begrijpen zou dat geen bewijs zijn van het feit dat het om twee dezelfde talen gaat.
        Zo begrijpen Tsjechen en Slovaken of Zweden en Noren elkaar maar toch beschouwt men al die talen als verschillend.

  1. @Suzanne,

    Eenvoudig hoor: de taal (niet het dialect!) die wij Vlamingen tegen elkaar spreken is Vlaams. Akkoord, voor een groot deel is dat de Brabantse variant (Antwerps hoort bij Brabants). Logisch ook, de economisch sterkste regio bepaalt de taalnorm.
    Dat is ook zo in andere landen (Nederland: Randstad, Frankrijk: Ile de France, Engeland: London, Spanje: Castilia, enz.).
    Nogmaals: ik spreek niet over de verschillende dialecten die bij ons worden gesproken, maar wel over de taal die Vlamingen uit verschillende delen van het land met elkaar spreken.

  2. ik vind dat europa een taal moet hebben.
    dat heel europa kan spreken
    azie afrika australie mogen er niet mee bemoeien.
    enz,
    behalve engels dat niet
    dus………………….
    kijk maar.
    nou ik ga oke doei allemaal.
    ik hoop dat je dit met plezier hebt gelezen veel kusjes sanne mijn echte naam is sandrien ik vond het niet zo n mooie naam dus ik heeet sanne vind jij het mooi ik wel ik moet nu echt gaan want anders gaat mijn moeder mij slaan dus doei doei doei doei doei dodie oki doki dag allemaal

  3. ik vind dat Armenie wel bij Europa past, want ze lijken veel op elkaar de cultuur, er is bijna geen verschil ;) En de Armeniers zijn CHRISTENEN ze zijn zelfs de 1e land die de christendom heeft geaccepteerd! niet vergeten mensen ;) (L)(K)
    PS: het zijn aardige mensen moet ik eerlijk zijn.

    XXX nederlander :D

  4. Vlaams is geen taal, het is een afwijking, een aandoening aan hersenen en spraakorgaan.
    1 van de symtonen van de afwijking is dat het verminkte persoon zelf niet door heeft hoe debiel het taalgebruik overkomt bij de ABN sprekende medemens.

    kut belg

  5. ik ben een amsterdammer ik wil veel weten over europa ik lees heel veel over landen maar ik vind de interssant en ik ben in een club van landen ik wil later een onderzoeker worden o ja ik haat vlaamse taal het is een soort scheve nederlands

  6. Omdat de meerderheid van de Nederlandse mensen hier duidelijk niet met beschaafde en inhoudsvolle argumenten over de boeg kunnen komen, wordt de commentaarmogelijkheid op dit artikel gesloten.

Reacties zijn gesloten.