Electrabel en Eandis: partners in crime

Als je je huis verkoopt dan moet je de meterstand van de elektriciteit doorgeven aan Electrabel zodat dat bedrijf een slotfactuur kan opmaken.

Electrabel stuurt de info door naar Eandis. Maar wat doet Eandis? Die negeert compleet wat de klant heeft genoteerd en geeft aan Electrabel door wat de geschatte meterstand is. In ons geval betekende dat dat Electrabel ons eventjes drieduizend kilowatt extra aanrekende.

Resultaat:
1. bellen naar Electrabel om hen op hun fout te wijzen. Kostprijs: 6 euro (078-lijn).

2. Wachten op een nieuwe factuur van Electrabel. Kostprijs: administratieve kost.

3. Wie zijn factuur niet nakijkt, betaalt onwetend een pak teveel. Wordt de winst gedeeld door Electrabel en Eandis?

Moraal van het verhaal: welke factuur u ook krijgt, kijk die altijd bijzonder goed na en betaal niet te snel. Zoniet bezorgt u Electrabel weer een pak extra, onverdiende winst.

<vervolg>

21 thoughts on “Electrabel en Eandis: partners in crime

  1. Na een beetje opzoekwerk kwam ik toevallig op deze site terecht. Mijn trefwoorden in google waren de volgende: 078 nummer electrabel kostprijs.
    Ik had namelijk zelf een telefoongesprek van 20 minuten achter de rug met onze vrienden van Electrabel.
    Het zoveelste telefoontje! Steeds weer problemen met de factuur en de fictieve meterstanden die EANDIS blijft doorsturen naar Electrabel, alhoewel ik deze reeds meerdere keren doorgebeld heb aan een medewerker van Electrabel.
    Gevolg, een véél te hoge factuur! Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn van vorig gesprek.
    Deze maffiapraktijken zijn echt om wanhopig van te worden.
    Na het zien van een reportage over Electrabel overlaatst op Canvas voel ik me echt bedrogen. En het feit dat Suez dan nog eens op de kop toe reclamespotjes uitbrengt die ons laat vermoeden dat ze groene energie gebruiken is al helemaal bespottelijk!
    Ik weet nog niet goed of ik nu hard moet lachen of moet wenen :)
    Misschien kunnen we samen wel een haat site oprichten.

    grtz

  2. Electrabel en Eandis, “partners in crime”, part II

    Een paar jaar geleden hebben wij een domme fout gemaakt, bij de aankoop van een huis/opbrengsteigendom in Antwerpen.

    Aangezien de studio’s niet verhuurd waren – hebben we de gas-en electriciteitsaansluitingen op eigen naam gezet. Dom, dom, dom..Afin, toen er huurder introkken bleven de facturen bij ons aankomen. Na heel wat correspondentie werd dit rechtgezet.

    Drie (van de vijf) aansluitingen bleven op eigen naam staan, maar werden AFGESLOTEN. Ik ging naar Electrabel – toen op de Mechelsesteenweg in Antwerpen – en liet die drie aansluitingen dichtgooien. Dan kon allemaal vanop afstand, daar hoefde niemand voor langs te komen. Zei men.

    Op de drie aansluitingen zat ook geen verbruik meer. Groot schetst onze verbazing toen wij een jaar later drie facturen voor een heel jaar kregen voor gas en electriciteit. Een paar duizend euro. Voor een afgesloten aansluitingen? Que?

    Hallo Electrabel? “Dat is het geschat gebruik, mijnheer”, zo klonk het.

    Wij: hoe kan dat nu, er is géén verbruik geweest. De meters geven nog exact hetzelfde aan als een jaar geleden!

    Electrabel: “U moet de meterstanden doorgeven. Als u die niet doorgeeft baseren wij ons op schattingen.”

    Wij; “Schattingen? Waarom zouden zij iets moeten betalen dat U NIET HEBT GELEVERD. Bovendien hebben wij die aansluitingen laten afsluiten. Waarom zouden zij de meterstand moeten doorgeven van een aansluiting die is afgesloten.? Wat is dat nu voor onzin?

    Electrabel: “Wij krijgen die meterstanden van een bedrijf die die gegevens voor ons verzameld. Wij kunnen niet anders dan ons op die cijfers baseren. ”

    Wij: “Hallo, Iemand thuis!!??? Die aansluitingen zijn een JAAR GELEDEN DOOR JULLIE AFGESLOTEN.!! Hoe kunnen wij gas en electriciteit verbruiken als er geen AANSLUITING MEER IS!!! Leg dat eens uit, voor u duizenden euros van ons claimt.”

    Electrabel: “Volgens mijn gegevens zijn die aansluitingen niet afgesloten, maar op “leegstand” gezet. Dat betekent dat er wel een aansluiting is maar geen verbruik.”

    Wij: “Waarom krijgen wij dan facturen van enkele duizenden euro..”

    Electrabel: “Dat zijn de schattingen van het verbruik die wij krijgen van een bedrijf dat de meterstanden voor ons opneemt..”

    Wij: “Zucht. Die meterstanden zijn onjuist. Er is geen verbruik geweest. Dat dan iemand zelf komt kijken. Gelieve NU ONMIDDELLIJK die aansluitingen definitief af te sluiten, zodat we volgend jaar hier niet opnieuw ruzie aan het maken zijn””

    Electrabel: “U wil een definitieve afsluiting?”

    Wij: “JAAAAA”

    Electrabel: “Als u dan opnieuw een aansluiting wenst, kost dat u wel een volledig nieuwe aansluiting. Enkele honderden euro.”

    Wij: “Afsluiten. Nu. Onmiddellijk.”

    Electrabel: “Ok. De aansluitingen zijn afgesloten.”

    Wij: “Mogen wij daar dan een bewijs van, want een jaar geleden hebben wij die aansluitingen ook al laten stopzetten, maar blijkbaar is dat niet uitgevoerd. Ik wil dit geen tweede keer meemaken. Ik zou dus graag van u een schriftelijk bewijs krijgen dat wij die aansluitingen ook effectief hebben laten stopzetten.”

    Electrabel. “Dat bewijs kan ik u niet geven.”

    Wij: “Pardon??”

    Electrabel: “Dat bestaat niet. Zo’n bewijs. Wij veranderen dat in onze computer maar wij kunnen of mogen daar geen bewijs van geven.”

    Wij(inmiddels woedend en radeloos): “Luister. Ik heb hier een uur moeten wachten om dit probleem, dat jullie hebben gecreeerd, te kunnen oplossen. Jullie fouten hebben ons al duizenden euro’s gekost. Ik ga hier niet weg voor ik van u een schriftelijk document krijg waaruit blijkt dat ik vandaag die aansluitingen hebben laten stopzetten. Anders sta ik hier volgend jaar opnieuw. Desnoods print u die computerpagina maar af, het interesseert met niet? maar ik ga hier niet weg voor ik een schriftelijk bewijs heb. Ik weet niet of het onbekwaamheid is of oplichting, maar ik vertrouw jullie niet meer.”

    Electrabel: “U hoeft niet agressief te worden. Ik kan u een handgeschreven briefje geven, als u daar op staat.”

    En toen werd het ECHT ABSURD. De Electrabel-dame nam een post-it papiertje met het logo van de post (Electrabel huist tegenwoordig in het postkantoor aan de Groenplaats in Antwerpen) en schreef: aansluitingen Kasteelpleinstraat 73 afgesloten, met de datum en een kribbeltje.

    Dat was het bewijs dat Electrabel afleverde.

    Wil u nu wat weten…

    Een jaar later kregen wij opnieuw facturen voor de leegstaande Kasteelpleinstraat 73. Weer een paar duizend euro. Toen we protesteerden tegen de gang van zaken, hebben we het post-it-je bij het dossier gestoken, maar het werd niet aanvaard.

    Gangsters, zijn het.

    • Ik heb het ongeveer het zelfde meegemaakt met electrabel en heb hun gezegd als ik geen bewijs van afsluiting krijg dat ik ze naar de rechtbank zal sleuren. De directeur van electrabel was opeen te voorschijn gekomen en vroeg of ik 10min had om daarover te praten.

      Ik zei natuurlijk, maar als ik geen bewijs krijg zal ik toch naar de rechtbank gaan. Hij zij MHR wij gaan dat regelen en is ook geregeld.

      Mijn huurden had een jaar op mijn naam gas en zo verbruikt ook 3duizend euro op mijn naam en heb dat geregeld. Heb het bewezen met een huurcontract dat op mijn huurder zijn naam stond voor die jaar..

      Ze zijn allemaal opleggers, want ze sturen per jaar 2 keer minstens een factuur dat al betaald is om terug te betalen.
      Dus ik geef jullie een goede raad om je facturen te bewaren zeker 3j en als ze na 3j afkomen dat je nog een factuur openstaat, is dat niet geldig via de rechtbank.

      mvg erdem uit gent

  3. Hallo,

    Zelf werk ik bij Eandis, klantenwerken. Eandis zelf gaat niet snel meteromname doen, als een klant dat wenst, is maar 2 jaarlijks. Voor de rest worden er schattingen gedaan.

    Maar wat jij vertelt is absurd.

  4. Ik bevestig deze praktijken van Electrabel / Eandis. Heb dit zonet zelf ondervonden. Onze meterstanden zijn totaaaal foutief. Electrabel “dit zijn schattingen van Eandis, kunnen wijzelf niet aan doen”. Nieuwe faktuur komt over 4 à 6 weken. De te hoge schattingen zijn natuurlijk een gratis krediet voor Electrabel, on kap van hun klanten! Ook belde ik nu reeds 2e maal om forfaitair bedrag te verlagen, aangezien wij met houtkachel stoken, en bijgevolg ons gasverbruik voortaan véél lager is, maar telkens wij een nieuwe faktuur ontvangen wordt hier geen rekening mee gehouden, en telkens dienen we opnieuw te bellen naar die dure 078-lijn. Inderdaad gangsters.
    Ik overweeg over te stappen naar een concurrent, maar is het daar beter ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

  5. Ik ben onmiddellijk na de liberalisering van de markt overgestapt naar een concurrent van Electrabel (Ebem). Ik begrijp niet dat er mensen zijn die nog bij Electrabel blijven na alle berichtgeving over hun prijzenpolitiek en klantenservice. Ik zou het ook vertikken om naar een 078-lijn te bellen. Dat zou sowieso al een reden zijn om over te stappen. Maarja, veel mensen klagen ook over downloadlimieten bij Belgacom of Telenet en blijven er toch klant, dus het zou me eigenlijk niet moeten verbazen. Veel mensen zijn bang voor het onbekende, vermoed ik, terwijl er toch echt dezelfde stroom uit het stopcontact blijft komen…

  6. Ik vind het allemaal zeer verwarrend! Eandis neemt de meterstanden op en Electrabel factreert. Wie spreekt de waarheid en wie (bedr)liegt? Ik vertrouw geen van beiden en hun aanbiedingen per telefoon trekken helemaal op niets. Er wordt gesuggereert dat alles gaat veranderen en er nieuwe formules worden gecreëert, waarvan niks waar is, maar ondertussen verkopen ze! (costumer solutions)

    Kijkt er van jullie iemand na of het bedrag van de voorschotten juist is?

    Heeft er al iemand geprobeert om zijn facturen on line te raadplegen? Het is onmogelijk om als “nieuwe” daar binnen te geraken! Er wordt gewerkt aan de site…..er zijn onderhoudswerkzaamheden aan de site….. enz.Inloggen is haast onmogelijk.

    Wie kan me zeggen welke leverancier betrouwbaar is en waar, hoe en wanneer ik kan overstappen?

    Ik wens iedereen weel succes bij het oplossen van de problemen en probeer het per mail want die telefoonlijn kost zoveel als een sexlijn!

    groetjes!

  7. In 2007 heb ik grote isolatiewerken uitgevoerd in mijn huis. Tevens kwam er een speksteensteenstoof. Mijn jaarlijks gasverbruik daalde met 83 %! In november geef ik mijn meterstanden door…. bleek dat mijn kaart door electrabel niet werd ontvangen en moest ik een hoog bedrag opleggen ! Tevens werd mijn maandelijkse bijdrage fors opgetrokken ….Telefoneren, mailen , niks helpt, electrabel doet alsof er niets aan de hand is : ‘Wij hebben uw meterstanden niet tijdig ontvangen en hebben berekend op basis van uw verbruikshistoriek….’ Gewoon om er gek van te worden. Exact dezelfde situatie als de heer De Wiite Raf. Een maffia.
    Wat kan ik hier tegen doen ? Bij wie klacht neerleggen ? Moet ik mijn maandelijkse betalingen stopzetten ? In het Brusselse, welke leverancier is de betrouwbaarste ? Dank voor een reactie.

  8. Altijd alles na-rekenen en controleren! En geen domicilering nemen, dan kan je zelf je betaling in de hand houden!

    Ik heb al diverse jaren geld extra moeten betalen bij de jaarlijkse afrekenening, maar na mijn eigen rekenwerk, diverse telefoontjes het meestal kunnen terugdraaien.

    Vorig jaar hadden ze bijvoorbeeld de meterstanden ontvangen daarbij een geschat verbruik van 2 maanden gedaan, en voila mijn prijs was dubbel. Want in die 2 maanden zou ik volgens hen net zoveel gebruiken als in dat hele jaar ervoor. Twee telefoontjes waren nodig om dit recht te trekken. Bij mijn buren hadden ze precies hetzelfde gedaan, maar hij kreeg het niet voor elkaar?

    Kortom, overstappen of zelf alles bijhouden!

  9. Ik ben het moe die doemverhalen.

    Ik ben beheerder van 350 appartementen. Alle aansluitingen van gas en elektriciteit worden bij Electrabel afgesloten. Reden hiervan is dat Luminus en Nuon nog grotere administrieve rampen zijn.

    Het is steeds aangewezen je meterstanden zelf bij te houden en te controleren. Wanneer iets niet juist blijkt volstaat het om aangetekend te protesteren tegen de factuur. Na het nodige geduld komt er wel een juiste afrekening.

    Het heeft nooit nut om een telefonist(e) woedend lastig te vallen en te verwachten dat die alles onmiddellijk oplost. Gewoon aangetekend protesteren en wachten. Betalen hoef je dan niet omdat je officieel geprotesteerd hebt. De bal ligt dan in het kamp van Electrabel.

    Na het nodige geduld komt alles wel goed.

    Spijtig is dat jullie geen geduld meer hebben, alles moet aan de telefoon onmiddellijk en direct of er wordt gebruld.

    Moraal : schrijf een brief en bel niet naar het 078 nummer. Je geraakt minder gefrustreerd en het resultaat zal hetzelfde zijn.

  10. Ik zocht op google ‘kostprijs 078 oproepen’ omdat ik naar Eandis wil bellen. Eandis is al een paar maal aan mijn deur geweest en nu wou ik weten waarom. Ik krijg ieder jaar een kaartje in de bus om de meterstanden telefonisch of via de site door te geven, dus ik denk dat er één of ander probleem is.

    Lieve mensen, ik sla achterover van wat ik hier allemaal lees. Waarom bellen naar een callcenter, iedereen weet toch dat die mensen zich de ballen aantrekken van uw probleem. Ze zijn aangenomen voor één jaar (want zo gaat dat nu en we weten ook waarom) en wat denkt u dat die doen als ze bvb in hun laatste werkmaand zitten? Ik heb zelf meegemaakt dat een medewerker mij dat zelf durfde zeggen. Die ‘aanspreekpunten’ in de post, daar weten ze ook van toeten of blazen. Het is inderdaad zo dat je zelf alles moet in orde brengen maar probeer het dan op de minst ergerlijke manier. Per brief bvb, dan heb je alle tijd om je gedachten te ordenen, de juiste woorden te kiezen, brief op de bus en je wacht het antwoord af. In geval van aanslepende problemen kan er altijd contact opgenomen worden met de Federale Ombudsdienst (www.federaalombudsman.be). Die hebben mij in het verleden al goed geholpen.

    Maar goed. Het is inderdaad zo dat Electrabel de producent is van de energie en Eandis doet het transport ervan. Maar het is niet zo dat ze onder één hoedje zouden spelen want het zijn twee totaal onafhankelijke bedrijven. Het is onze regering die wou dat alles gescheiden werd. En dus ook duurder want nu betalen we ook nog de transportkosten, wat vroeger niet was toen Electrabel alles zelf regelde. Ik zou iedereen willen aanraden om het bericht te lezen van de heer Jef Leys (10 september). Ik doe ook zelf mijn betalingen en hou alles goed in de gaten. Op iedere eindfactuur staat de vorige en de huidige meterstand en we krijgen allemaal de maandelijkse brief voor de voorafbetalingen. Dat is nu toch niet zo moeilijk om dat na te zien.

    Wat ik wel niet wist is dat die 078 lijn zo duur is. Ik wacht nu wel af tot ik de vraag krijg om mijn meterstand door te geven hoor. En als er een andere reden zou zijn waarom Eandis bij mij wilt binnen komen, dan kunnen ze daar wel een afspraak voor maken. Twee maal krijg ik een flyer in de bus, geen uitleg, geen reden waarom. Zijn wij niet allemaal werkende mensen?

    Veel succes en vooral: kalm blijven!

  11. Aangetekend protesteren helpt NIET (bij mij).
    Na een identiek geval (leegstand, foutieve meterstanden, 2800 gas teveel gerekend, vandaag vredegerecht.
    Ondertussen kontakt genomen met advokaat van electrabel. Electrabel is inmiddels (na 2 jaren) in bezit van korrekte meterstanden (verbruik=0), worden mijn schulden geannuleerd. Doch bij verdere navraag blijkt er nog een angeltje onder het gras te zitten.
    Indien ik toch niet zou verschijnen op deze zaak (die inmiddels geen bestaansgrond meer heeft) zou ik veroordeeld worden bij verstek voor de deurwaarders – en gerechtskosten.
    Dus toch maar gaan en een halve dag verlof opofferen.

    Dit alles is een bewuste en beproefde methode van electrabel, bedrog op grote schaal.
    Al deze zaken zouden moeten kunnen gebundeld worden in een gemeenschappelijke rechtszaak tegen electrabel.
    Maar wie gaat zich hier mee bezig houden, toch niet de “nieuwe” onbudsman zeker!

  12. Beste,

    Ik heb hier ooit nog al eens een reactie geplaatst (zie heel bovenaan).
    Ondertussen heb ik geleerd dat je het best gewoon schrijft naar die bedrijven (electrabel, belgacom, telenet,…).
    Het duurt misschien iets langer, maar je betaalt je niet blauw aan telefoonkosten, en je hebt altijd stevast een bewijs voor moest het ooit mislopen.
    Dus uiteindelijk zal het nadeel dat je hebt met schrijven (langere termijn) zich veranderen naar een voordeel omdat je via de telefoon nooit geholpen wordt bij de eerste keer.
    Bovenstaande reactie kan ik volledig begrijpen. Maar denk eraan, je hoeft zelf niet aanwezig te zijn tijdens de zitting op de rechtbank.
    De kosten worden zowiezo betaald door de verliezende partij.

    Eigenlijk zou het veel beter zijn om alle krachten te bundelen. Maar natuurlijk gaan zo’n grote bedrijven er vanuit dat dit nooit zal gebeuren. En dat is nu net hun sterkte.

  13. Vorig jaar nieuwe woning gekocht. Vandaag langs geweest bij Electrabel omdat er een fout van 8000kWh in hun afrekening voor de verbruikte electriciteit zit. De fout zou bij Eandis liggen die vorig jaar de meterstand is komen noteren. Nu moet ik bewijzen voorleggen dat de meterstand die door Eandis wordt opgegeven fout is. Ik beschik gelukkig over een document dat ondertekend is door de vorige eigenaar waarop de meterstanden vermeld staan. Hopelijk komt alles goed anders gaat dit verhaal mij om en bij de 2500EUR kosten!

  14. eindafrekening van electrabel gekregen bij overschakelen naar andere leverancier: 2247,47 euro voor 4 dagen verbruik dussamen met de maandelijkse factuur meer dan 7000euro betaald voor 1 maand(ons bedrijf was gesloten ts kerst en nieuw) na telefoontje zeggen ze dat wij dat zullen terugkrijgen van onze nieuwe leverancier… afwachten maar mijn aangetekende brief is al klaar …. amaai zeg wat is dit allemaal

  15. Mijn verhaal gaat vooral over Eandis…
    (Alhoewel ik bovenstaande met electrabel ook al ben tegengekomen,)
    Ik koop een woning en besluit die volledig te renoveren volgens de hedendaagse normen.

    Aardgas: Ligt er niet in de straat, maar geen paniek mijnheer aansluiting is voorzien in februari. Volgens website is de aansluiting pas in mei. ‘Ach’, denk ik, ik verhuis pas 1 mei, dus niet zo erg, en zomermaanden komen we wel door. Maar dan wordt de geplande datum juni. Half juni nog geen werken aan de gang, en met een baby op komst in september begin ik toch ongerust te worden. Een medewerkster verzekert me dat de werken in augustus, net na het bouwverlof zullen aanvangen. Mijn vrouwtje belt net na mij, en tegen haar zeggen ze dat de werken zeker zullen van start gaan in … SEPTEMBER. Ik weer gebeld, een beetje boos nu, en even later belt iemand ‘van de technische dienst’ me terug. Het enige wat hij me 100% zeker weet te zeggen is dat ze VOOR januari zullen komen. Geen aardgas dus voor mij !!!

    Elektriciteit : komt momenteel een oud 10A lijntje binnen op enkelvoudige meter. We besluiten dit op te waarderen naar 40A, en een dag – nacht tarief meter.
    De voorafgaande problemen met keurder zal ik jullie besparen…
    Komt er hier een of ander ‘ik heb geen zin te werken maar ik moet wel-type’ binnen en die valt over het feit dat een kabeltje van ocharme 50cm grijs moet zijn ipv zwart. Dat was blijkbaar belangrijk omdat het verschil van binnen- en buitenbekabeling duidelijk dient te zijn.Kijk: de buitenkabel gaat door de muur naar buiten, de binnenkabel gaat van de meterkast naar de zekeringskast net ernaast… zeer moeilijk??? Daarna probeert hij – na protest van ondergetekende – allerhande dingen te vinden die er niet zijn. BVB een kabel die 2 meter extra heeft, vind hij niet lang genoeg, want die moet 20cm onder de kast toekomen. DIE KABEL IS AL AANGESLOTEN , EN DUS LANG GENOEG .
    Fout aangesloten: oordeelt onze deskundige dan. Waarom, weet ik veel. Ik bel – terwijl de ‘ik-wil-in-de-eerste-zon-gaan-zitten-installateur’ vertrekt naar Eandis, en na zo’n 30 minuten aan die zeer dure telefoonlijn, met een immens veelvoud aan ‘ik wil de klant niet helpen maar ik moet wel want het is mijn job’ call center medewerkers aan de lijn te hebben gehad, ben ik nog steeds niets verder. Want de technieker heeft gezegd…..
    Ohja, pittig detail, mijn elektricien, heeft in samenspraak met een officieel Eandis medewerker alles geïnstalleerd… Na nazicht door beiden is alles OK beweren ze…
    Zucht!

  16. Wij kregen vorig jaar een afrekening van Electrabel van meer dan 2600€ (opleg dus zelfs met al meer dan 1100€ voorschot in mindering gebracht). Dus wij bellen hiervoor naar electrabel en die beweren dat wij al enkele jaren enkel de gasmeterstand doorgaven en dat de electriciteitsaanrekening dus op basis van een schatting is gebeurd. Dit kan niet want we geven beide standen steeds tijdig door via het meterkaartje van eandis en de gasmeterstand ontvangen ze zogezegd wel.

    Wanneer je dan klaagt steken ze de schuld gewoon op elkaar.

Geef een reactie

